/* G-FK3G8G52X7 */


Het gamebedrijf Ranj Serious Games is winnaar van de bootcamp Business Model Canvas: The Game. Tijdens de 3-daagse bootcamp die van 5 t/m 7 juni plaatsvond in Amsterdam, ontwierpen zes bekende Nederlandse gamestudio’s spelconcepten waarmee bedrijven leuker, sneller en concreter kunnen experimenteren met hun business model. Gamestudio Little Chicken won de publieksprijs.

Tijdens de 3-daagse bootcamp die georganiseerd werd door Business Models Inc. en Dutch Game Garden, kregen de gamestudios de opdracht om een game te ontwikkelen gebaseerd op het bekende Business Model Canvas van Alex Osterwalder. De game moest duidelijk maken hoe de verschillende bouwstenen binnen een business model met elkaar verbonden zijn. De game studios werden daarin ondersteund door innovatiemanagers van bedrijven die ook voor de bootcamp waren uitgenodigd.De jury, bestaande uit Alex Osterwalder – auteur van de bestseller Business Model Generation – en de initiatiefnemers van het event – Patrick van der Pijl en Erik van der Pluijm van Business Models Inc. en JP van Seventer van Dutch Game Garden besloten aan het eind van de bootcamp wie de beste game had ontworpen. Het aanwezige publiek, bestaande uit business model experts, directeuren en innovatiemanagers van over de hele wereld besloot over de publieksprijs.

Scenario’s testen

Winnaar Ranj Serious Games ontwikkelde de game ‘Canvas Brokers’, waarmee je je nieuwe business model kunt testen in de markt en kunt toetsen aan verschillende scenario’s. Publiekswinnaar Little Chicken gebruikte in hun game ballonnen die de belangrijkheid van verschillende bouwstenen aangeven. Ook de andere gamestudios Headcandy, RageSquid, Firebrush Studios en WeirdBeard hadden prototypes van games ontwikkeld die bedrijven interessante inzichten kunnen geven. “Door het canvas speelbaar te maken, zie je meteen welke gevolgen je keuzes hebben bij het vernieuwen van je model”, aldus Patrick van der Pijl.

“Sommige zaken zijn moeilijk uit te leggen, totdat je het zelf doet”, vult JP van Seventer van mede-organisator Dutch Game Garden aan. “Games laten je zelf aan de knoppen zitten, wat kan leiden tot een beter begrip over het onderwerp dat het spel behandelt. Dit is tevens de gedachte achter zogeheten serious games, een markt die in Nederland sterk in opkomst is.”

Meer informatie

Een uitgebreid (Engelstalig) verslag inclusief beeldmateriaal van de Bootcamp Business Model Canvas The Game lees je op www.canvasthegame.com. Hier vind je binnenkort ook video’s van de gameconcepten.
Foto’s van het evenement vindt je op de onderstaande sites:
X