We waren erbij, op donderdagavond 24 november bij de uitreiking van de Dutch Game Awards. Dé jaarlijkse prijzen voor de beste gameproducties van Nederlandse bodem. De winnaars laten stuk voor stuk zien dat de gamesindustrie in Nederland volwassen wordt. Maar op twee winnaars zijn we extra trots: Joost van Dongen met zijn abstracte racegame Proun won de award voor beste originele gamedesign en Radical Fishing van Vlambeer won de prijs voor beste online game.
Vanwaar die trots? Simpel: beide winnaars vertoeven in ons Business Center. Joost maakt in het dagelijks leven deel uit van Ronimo Games (Swords & Soldiers, Awesomenauts) en Vlambeer, bestaande uit Jan Willem Nijman en Rami Ismail, is bekend van Super Crate Box, Dinosaur Zookeeper en Serious Sam: the Random Encounter. Overigens maakte Joost de game Proun in zijn eigen tijd en is Radical Fishing de eerste game die Vlambeer uitbracht.
Killzone 3 van de Amsterdamse studio Guerrilla Games is de grote winnaar geworden bij de jaarlijkse uitreiking van de Dutch Game Awards. De internationale hit sleepte maar liefst drie awards, in de vorm van een uil, in de wacht: die voor beste PC/console game, beste audio design en de Control Industry Award. Deze laatste award werd gekozen door de lezers van het vakblad Control.
Tijdens het Control Industry Dinner in Amersfoort, onderdeel van Game in the City, waar enkele honderden gameprofessionals zich hadden verzameld, zijn in totaal 13 uilen overhandigd. Niet alleen entertainmentgames vielen in de prijzen, ook een aantal serious games won een award. Zo sleepten de medische game Body Posture (ontwikkeld ten behoeve van revalidatie) en de educatieve game Juf in a Box (dat kinderen helpt met fijne motoriek en schrijven) een uil in de wacht.
Succes was er ook voor GameHouse, de studio achter het populaire Zylom. Met Delicious – Emily’s Childhood Memories won de studio de award in de categorie Best Casual Game. De beste adver(tentie)game was Sucker Punch Annihilation, dat afgelopen jaar de gelijknamige Hollywoodfilm online promootte.
Best Visual Design ging naar de Amsterdamse studio Vanguard Games voor de console-hit Gatling Gears, terwijl de iPhone muziekgame WINtA tot beste game voor mobile en handhelds werd uitgeroepen.
De beste studentengame was Room Racers van Lieven van Velthoven, een spel dat elke willekeurige locatie verandert in een virtueel racecircuit. Deze game heeft op INDIGO 2011 gestaan.
• Best PC/Console
Killzone 3
• Best Handheld/Mobile Game
WINtA
• Best Online Game
Radical Fishing
• Best Visual Design
Gatling Gears
• Best Original Game Design
Proun
• Best Audio Design
Killzone 3
• Best Serious Game
Body Posture
• Best Advergame
Sucker Punch Annihilation
• Best Casual Game
Delicious – Emily’s Childhood Memories
• Best Student Game
Room Racers
• Games for Health Europe Award 2011
Juf in a Box
• Best Euro Indie Award
112 episode 01 HD
• Control Industry Award 2011
Killzone 3