/* G-FK3G8G52X7 */

Unity is een engine om games te ontwikkelen die belangrijke voordelen biedt ten opzichte van andere tools, zegt Stijn Stiefelhagen van gamebedrijf Xform. Het is veelzijdig, gemakkelijk in gebruik en heel geschikt voor het maken van 3D games. Maar de verschillen tussen Unity en concurrerende platforms zijn zo divers dat Xform voorlopig zijn winkansen spreidt.

Xform is een Utrechtse gamestudio bekend van online speelbare titels als Shootin’ Cybertrash, Burning Rubber en Katie Commando. Hun games verschijnen onder andere op portals als die van Spil, Miniclip en Shockwave.

Voorheen werkte Xform voornamelijk met Shockwave en later ook Flash. Programmeur Stijn Stiefelhagen legt uit waarom Xform heeft besloten met Unity aan ‘gezinsuitbreiding’ te doen. “Een van onze klanten werkt graag met deze engine. Daarnaast willen we ons portfolio uitbreiden en niet afhankelijk blijven van één of twee ontwikkelomgevingen.” Ook denkt Xform erover na om games op bijvoorbeeld iOS of Android-kanalen uit te brengen. En laat nu hét kenmerk van Unity zijn dat je voor meerdere platformen tegelijk games kunt ontwikkelen. De naam Unity zegt het natuurlijk al.

Componenten maken het je makkelijk

Unity biedt heel veel mogelijkheden zonder dat je echt hoeft te programmeren. Het platform zit vol met componenten, die vervullen de functionaliteiten van je game-objecten. Een component van een raceautootje kan bijvoorbeeld zijn dat het tegen de muren stuitert.

De manier waarop Xform werkt, past daar volgens Stijn goed bij. “Wij willen niet dat de vormgever voor iedere kleine aanpassing bij de programmeur moet aankloppen.” Overigens biedt het programma Director (voor het bouwen van Shockwave-games) deze functionaliteit ook, en is het daarin zelfs iets makkelijker. “Wel heb je in Unity meer invloed”, volgens Stijn. Zowel componenten als objecten zitten standaard in Unity, maar je kunt ze ook zelf schrijven en aanpassen.

Een ander pluspunt van Unity is dat programmeurs gebruik kunnen maken van een getypeerde programmeertaal als C#, wat wil zeggen dat het de verschillende functies inzichtelijk maakt en daarmee fouten door de programmeur makkelijker helpt te ontdekken. Flash maakt ook gebruik van een getypeerde programmeertaal, met de naam Actionscript.

Verder is Unity met name geschikt voor 3D games, terwijl Flash bij uitstek is gemaakt voor 2D titels. Het platform heeft een ingebouwde 3D engine en geavanceerde shaders (wat zorgt voor hoge kwaliteit graphics en toch een vlotte rendering). “Director, de tool waarmee Xform Shockwave-games maakt, heeft ook een 3D engine ingebouwd, maar is niet specifiek gemaakt voor het bouwen van games. Het is dus vaak een afweging van voor- en nadelen,” vindt Stijn.

Plugins: drempel voor spelers

Zowel Shockwave, Flash als Unity hebben een ‘web player plugin’ nodig om bij een computergebruiker in de browser te verschijnen. Dat is een mogelijke drempel voor spelers, want niet iedereen heeft zin om voor het spelen van een game een extra programmaatje te moeten installeren. Unity is hierbij in het nadeel ten opzichte van een platform als Flash. Die laatste is namelijk al vaak geïnstalleerd omdat het voor van alles en nog wat wordt gebruikt. Unity daarentegen installeer je alleen voor games.

Stijn geeft enkele cijfers ter verduidelijking: “Een goeie 41 procent van alle computer-gebruikers heeft Shockwave geïnstalleerd, terwijl Flash bij maar liefst 99 procent aanwezig is.” Voor Unity heeft Stijn geen percentages, wel meldt hij dat de web player 90 miljoen keer is geïnstalleerd. Geen enorm aantal op wereldniveau. “Het voordeel is natuurlijk weer dat Unity ook geschikt is voor gamesontwikkeling op iOS, Android, Xbox 360, PS3 en Wii, terwijl Shockwave en Flash het bij een web player houden.”

En wat kost dat nou?

Als laatste geeft Stijn een overzicht van het kostenplaatje. Ontwikkelen voor Flash kan gratis met Flashdevelop, terwijl Creative Suite 6 voor Flash 600 euro kost. Voor Director leg je 1200 euro neer. Unity is in principe gratis, maar de pro-versie die je als volwaardig bedrijf wilt hebben, kost dan weer 1500 euro. Wil je ook ontwikkelen voor iOS of Android? Tel daar dan nog maar 1500 euro per licensie bij op. Met andere woorden: geen enkel ontwikkelplatform is ideaal, je winkansen spreiden biedt de meeste voordelen voor een bedrijf als Xform.

Bekijk het volledige overzicht van games door Xform op hun eigen website.

Dit is een verslag van de Summer Talk ‘Unity, Shockwave & Flash’ door Stijn Stiefelhagen (Xform) op 26 juli 2012 in het Dutch Game Garden-gebouw in Utrecht

<iframe src="http://www.dutchgamegarden.nl/wp-content/uploads/2017/08/Summer-Talk-Stijn-Stiefelhagen-26-07-2012.pdf" width="640" height="470"></iframe>
X