Bezoekers van de Biënnale in Venetië kunnen dit jaar live games spelen met bezoekers in Nederland via DROPSTUFF.nl, platform voor mediakunst. Van 4 juni t/m 31 juli zijn Nederlandse artistieke games officieel onderdeel van deze oudste en meest prestigieuze kunsttentoonstelling ter wereld. Ook Monobanda, incubator-bedrijf bij Dutch Game Garden doet mee. DROPSTUFF.nl werkt samen met Virtueel Platform, sectorinstituut voor de E-cultuur en zes Utrechtse culturele instellingen: het Centraal Museum, het Armando Museum, Dutch Game Garden, Impakt, het Nederlands Film Festival en Utrecht 2018.
Aansturen en meespelen
Jonge talentvolle gamedesigners en gerenommeerde kunstenaars en ontwerpers zijn uitgenodigd om samen te komen tot een ‘urban game’ waarbij ervarenheid en ‘frisse blik’ wederzijds inspireren en leiden tot vernieuwing. Zo maakt grafisch ontwerper Mieke Gerritzen een game samen met het collectief Zesbaans. Interactiondesigners Sylvain Vriens en Iris Douma werken samen met filmmakers Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth. Ook worden games ontwikkeld door Driessens/Verstappen, OneSeconds en Monobanda.De games worden getoond op een uniek cultureel netwerk van ‘urban screens’ op drie A-locaties in Venetië: Het stationsplein, de kade Riva Caë di Dio bij Arsenale en Campo Santí Angelo, tussen de Rialtobrug en het San Marcoplein. Vanuit de Italiaanse toplocaties kan contact worden gezocht met drie Nederlandse steden: Utrecht, Den Haag en Eindhoven, waar eveneens schermen worden geplaatst. Met een smartphone ñvia de mobiele website m.dropstuff.nl- kan het publiek de synchroon uitgezonden artistieke games live aansturen en meespelen. Zo ontstaat een vernieuwende vorm van kunstpresentatie die Nederlandse steden aan Venetië linkt. Naast de games zal Impakt een selectie videoís en korte films op de schermen presenteren onder de titel DEUS: Dutch Experiments on Urban Screens.
De Biënnale van Venetië vindt plaats van 4 juni t/m 27 november 2011. Het gamesonderdeel loopt van 4 juni t/m 31 juli.
Unieke digitale infrastructuur
DROPSTUFF.nl werkt sinds 2008 aan de realisatie van een ‘museum zonder muren’; een digitaal museaal platform dat mediakunstwerken en/of artistieke games presenteert in de openbare ruimte. DROPSTUFF.nl zendt een interactieve programmering uit op grote en kleine schermen op pleinen, op stations, in musea, op scholen en via www.dropstuff.nl. Met innovatief gebruik van nieuwe mediatechnologie positioneert DROPSTUFF.nl zich als unieke toevoeging aan de Nederlandse culturele infrastructuur. Het doel is om een jong en nieuw publiek te bereiken en te stimuleren tot actieve participatie. Medio oktober, na afloop van de presentatie in Venetië, zal het netwerk in Nederland verder worden uitgebreid naar o.a. Amersfoort en Amsterdam.
Utrecht2018: kwaliteiten en ambities uit stad, regio en provincie
Door de samenwerking met een groot aantal Utrechtse culturele partners presenteren de stad en provincie Utrecht zich internationaal als innovatieve stedelijke regio van kennis en cultuur. Utrecht heeft als kandidaat Culturele Hoofdstad de ambitie om in 2018 het podium te zijn voor heel cultureel Europa. Vernieuwende projecten als deze met artistieke gaming worden in Utrecht toegejuicht. DROPSTUFF.nl sluit zowel in vorm als inhoudelijk naadloos aan bij de drie programmathema’s die voor Utrecht2018.nl zijn opgesteld: ‘habitat’, over cultuur en onze toekomstige leefwereld, ’18’; over cultuur en de komende generaties. En ‘playground’; over de wereld als spel. De thema’s vormden ook het uitgangspunt voor conceptvorming bij de opdrachten aan de kunstenaars en gamedesigners die op deze wijze de resultaten een inhoudelijke baggage geven.

X