Bezoekers van het Universiteitsmuseum in Utrecht kunnen vanaf nu de game Beestenbende spelen. Dit is de eerste museum-app waarbij bezoekers spelen met de museumcollectie ter plekke. De dieren in het Rariteitenkabinet zijn in de war en weten niet meer wat voor soort dier ze zijn. Door de app te spelen, ontdekken bezoekers de ware aard van de dieren. De game is ontwikkeld door gamestudio Hubbub (gevestigd in Dutch Game Garden) en werd mogelijk gemaakt door Taskforce Innovatie.
Door het spelen van Beestenbende maken gezinnen kennis met de bijzondere dierencollectie in het Rariteitenkabinet. De dieren zijn in de war en weten niet meer of ze een vogel, vis, reptiel of zoogdier zijn. Aan de gezinnen om op onderzoek te gaan en ze te helpen. In twee teams verzamelen de spelers bewijsmateriaal door foto’s te maken van typische dierkenmerken. Deze spelen ze vervolgens tegen elkaar uit. In drie rondes ontdekken de teams de ware aard van de dieren. Hoe overtuig je de vliegende eekhoorn dat hij geen vogel is? En hoe zit het met de draak die in alle talen zwijgt over zijn identiteit? De moraal van de app: als je kijkt als een wetenschapper zie je veel meer en dat is leuk.
Met de app hebben het Universiteitsmuseum en Hubbub een primeur: het is de eerste app die in een museum gespeeld wordt en waarbij direct gebruik gemaakt wordt van de collectie ter plekke.
Er is veelvuldig getest met de doelgroep om een spannende en leerzame game te maken en dat is gelukt: de details van de dieren werden uitgebreid bekeken en er werd veel samen gelachen. De nadruk ligt in Beestenbende op het samen spelen: het is een game voor kinderen én hun (groot)ouders.
De app is ontwikkeld met financiële steun van de Taskforce Innovatie Regio Utrecht in het kader van het project Smart Experience Actuator (SEA). De Utrechtse gamestudio Hubbub ontwikkelde het concept en produceerde de game. Dit alles in nauwe samenwerking met de inhoudelijke experts van het Universiteitsmuseum Utrecht.