De game Moodbot, een innovatief concept om patiënten met een psychiatrische stoornis actiever te betrekken bij hun zorgproces, is de winnaar van de Growing Games showcase. De prijs werd op 27 oktober 2014, de eerste dag van Games for Health Europe, in ontvangst genomen door o.a. zorginstelling Altrecht, de initiatiefnemer van de game. De instelling werkt voor het concept samen met een consortium van partijen in de Stichting Moodbot, die de game verder ontwikkelt tot een zelfstandig concept.
De game speelt als een challenge, waarin cliënten worden uitgedaagd actiever te worden en behandelaars meer een gidsfunctie krijgen. Moodbot is daarmee een speelse manier om meer informatie te verzamelen over een cliënt. Door de dagelijkse registratie via Moodbot ontstaat een betrouwbaar overzicht over het herstel van de cliënt met alle bijbehorende pieken en dalen. Bij alleen wekelijkse of tweewekelijkse gesprekken ben je afhankelijk van herinneringen van de cliënt, is de hoeveelheid informatie minder en dus ook het verloop minder zichtbaar.
Over Stichting Moodbot
Altrecht is een instelling voor geestelijke gezondheidszorg. De organisatie ging in 2012 een samenwerking aan met de HKU met het doel patiënten met psychische stoornissen een actievere rol te laten spelen in hun behandeling. Moodbot is het resultaat. De game is samen ontwikkeld met patiënten en behandelaars, zodat het concept goed aansluit op hun huidige situatie. De Stichting Moodbot bestaat inmiddels uit grondleggers Altrecht en HKU, aangevuld met techbedrijf IPPO, businesspartner Redmax, gamebedrijf Gainplay en 4 andere GGZ-instellingen, te weten Kijvelanden, Breburg, GGZ Centraal en Arkin.