Bijzonder muziekspel wint jury- en publieksprijs gamesontwerpwedstrijd

Het muziekspel ‘Resonance’ is de winnaar van Nederlandse editie van de wereldwijde gamesontwerp-wedstrijd Global Game Jam. Dit maakte de jury zondagavond bekend, nadat zo’n 175 gamedevelopers en -studenten 48 uur non-stop aan verschillende games hadden gewerkt.
Tijdens de Global Game Jam, met dit jaar als thema ‘misleiding’, kregen de gamesontwikkelaars slechts 48 uur om een werkend spel op te leveren. In Nederland, dat een sterk opkomende gamesindustrie kent, is de wedstrijd erg populair. Bijna tweehonderd ontwikkelaars en studenten gamesdesign verzamelden zich dit weekend op de Hilversumse dependance van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Wereldwijd volbrachten ontwikkelaars in 39 landen dezelfde onmogelijke taak, maar het Nederlandse deelnemersveld was wederom een van de grootste.
Resonance, zoals de winnende game heet, vult het muziekspel-genre anders in de dan het bekende Rock Band en Guitar Hero. Met rustieke, bijna klassieke muziek wordt de speler door ogenschijnlijk onmogelijk op te lossen puzzels geleid. De jury was onder de indruk van het a-typische en originele muziekspel.
Ard Bonewald, jurylid en studiobaas van GameHouse Studios, een van de grootste spelmakers van Nederland en hier vooral bekend van de spelsite Zylom, was danig onder de indruk van het in extreem hoog tempo geproduceerde spel. "Ik nodig de winnaars uit om in onze studio te kijken hoe wij games maken. En wellicht kunnen wij ook wat leren van hoe jullie de games maken!"
Sjors Houkes, projectleidervan organisator Dutch Game Garden: "Dit is pas het tweede jaar van de Global Game Jam, maar het niveau ligt al zo veel hoger dan vorig jaar. De winnaar is inderdaad bijzonder — zo’n origineel concept en mooie uitwerking verwacht je niet bij een game die in twee dagen is verzonnen Èn in elkaar gezet."
De tweede prijs ging naar ‘Monkey See, Monkey Do’, een spel gespeeld met de bekende controllers van de Nintendo Wii. Twee spelers moeten een aapje laten dansen en vervolgens tussen een hele groep dansende apen ontdekken welk diertje door de andere speler wordt bestuurd.
Het brons was voor het spel ‘Smugglers Delight’, waarin — de naam zegt het al — de speler een smokkelaar is die op een vliegveld uit de armen moet zien te blijven van de bewakers die zich voortbewegen op een Segway…
De tweede editie van de Global Game Jam vond tegelijkertijd plaats op 139 locaties, verspreid over 39 landen. In Nederland was de organisatie in handen van de Dutch Game Garden in samenwerking met de HKU. Sponsoren waren GameHouse Studios, Microsoft Imagine Cup en de Taskforce Innovatie Regio Utrecht. Mediapartner was het Nederlandse vakblad voor de gamesindustrie, Control.

X