Acht gamebedrijven met tientallen gamebouwers waren uitgenodigd om een avond lang aan de slag te gaan met het ontwerpen van een spannende game. Ze deden dit op locatie van de middeleeuwse Paulusabdij, die centraal staat in de te ontwikkelen mystery game. De verschillende teams streden met elkaar om binnen een beperkt tijdsbestek een concept te ontwikkelen en deze te presenteren aan een deskundige jury.
Met de gamejam gaat Het Utrechts Archief nog een stap verder in de virtuele wereld, dan het al deed met zijn revolutionaire nieuwe publiekscentrum. Hier hebben sinds de opening inmiddels vele duizenden bezoekers – jong en oud – kennis gemaakt met de interactieve presentaties, experiences en talking heads. Met inlogcode kan men een persoonlijk dossier samenstellen op basis van vele duizenden collectiestukken en informatie die via touchscreens is te raadplegen. Resultaten kunnen naar een e-mailadres gezonden worden, en opgemaakt worden tot een eigen krant, vers van de pers, en ‘onder de arm’ mee naar huis genomen worden.
“We willen de geschiedenis nog dichter op de huid van jongeren brengen”, aldus Saskia van Dockum, directeur van Het Utrechts Archief. De stap naar de gamewereld is gezet omdat gamebouwers als geen ander de verbinding kunnen leggen tussen de snelle virtuele wereld en authentieke bronnen, en dit geval ook de locatie van een half verdwenen abdij”. In samenwerking met Gemeente en Provincie Utrecht en Dutch Game Garden heeft Het Utrechts Archief deze wedstrijd uitgeschreven om een spannende game te ontwikkelen rond de mysteries van de middeleeuwse Paulusabdij.
Fourcelabs
Greenberry
Monkey Business
Monobanda
Playability
Romino Games
Spranq
Sticky Studios
De jury bestond uit:
Mw. Anneke H. Raven, BA, gedeputeerde Cultuur, Provincie Utrecht
Dhr. Jan Pieter van Seventer, BA, strategisch directeur Dutch Game Garden
Dhr. drs. Mark Stafleu, Teamleider Monumenten Stadsontwikkeling Gemeente Utrecht
Dhr. dr. Kaj van Vliet, rijksarchivaris van Het Utrechts Archief