Post Image

In het voorjaar van 2015 heeft er een leerzame crowdfunding masterclass plaatsgevonden. Tijdens twee intensieve sessies werden de vele verschillende aspecten van crowdfunding gedeeld en gediscussieerd over wat crowdfunding eigenlijk is: hoe je een crowdfundingcampagne opzet, wat er moet gebeuren tijdens een campagne en waarom we dit eigenlijk doen. Met de hulp van Aram Goudsmit hebben deelnemers snel een veel beter idee gekregen over wat zij willen doen en hoe zij dat voor elkaar kunnen krijgen. De eerste sessie gaf vooral een bredere informatieve uitzicht op crowdfunding als onderwerp, en de tweede sessie heeft deelnemers de kans gegeven om dieper in hun eigen onderwerpen te duiken, en gebruik te maken van theorie die ze in sessie 1 hadden meegekregen.

Voor de campagne begint

Wat is het doelbedrag? Dit is zeer belangrijk. Je moet weten of je het volledige budget wilt ophalen met de campagne, of een deel daarvan. Niet te ambiteus zijn – met platforms zoals Kickstarter moet je het doelbedrag halen, of anders krijg je er niks van. Wie wil je benaderen? Je creëert een community, en moet eerst mensen benaderen die meteen kunnen doneren en een voorbeeld zijn voor anderen. Deze mensen kunnen vaak 5% van je funding opbrengen op dag 1, met actief persoonlijk contact. Waarom moeten mensen doneren? Beloning voor donaties – wat voor beloningen kun je testen en dit heeft ook met het doelgroep te maken, je moet weten wat zij eigenlijk willen. Welk platform? Je idee moet verspreidbaar zijn. Denk weer aan je doelgroep, hoe toegankelijk het is en het gebruik van social media.

Een paar feiten

  • In 2014 is er 63mln euro in Nederland opgehaald, waarvan 51mln als bedrijfsfinanciering.
  • In 1885 was de sokkel van het Vrijheidsbeeld in New York opgezet met een van de eerste crowdfundingcampagnes.
  • Kaartspel over katten had 10.000 nodig, heeft 8.5mln opgehaald.

Tijdens de campagne

Wat en hoeveel is de eerste informatie die mensen moeten krijgen als ze over de campagne lezen, daarna pas waarom. Je kunt het ‘waarom’ het beste laten zien door een filmpje van ongeveer 90 seconden. De website moet aantrekkelijk zijn op een korte en informatieve manier. Rewards moeten ook gericht zijn op jouw doelgroep, en divers genoeg zodat zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen. Na ongeveer 10-20% van je doel wil je actief social media gaan gebruiken – dit is al bewijs van succes. Offline evenementen en contact zijn belangrijker dan online. Een demonstratiemiddag midden in je campagne werkt vaak heel goed.
Alle deelnemers hebben ook de kans gehad om zelf hun ideeën en campagnes te delen en te verbeteren, en zijn allemaal naar huis gegaan met een veel rijkere kennis van crowdfunding.

X