Elke week krijgt Dutch Game Garden emails en telefoontjes van mensen die op zoek zijn naar een baan, stage of carrièreadvies. Dit is een van de redenen waarom we maandelijks een netwerklunch organiseren. Het advies dat we persoonlijk geven is nuttig voor meer mensen. Als je op zoek bent naar een baan of stage in de Nederlandse game-industrie, zijn er veel dingen die je kan doen om je kansen op succes te vergroten. In dit artikel geven we je wat tips om je op weg te helpen.

Dit is deel 1 in een serie over een baan vinden in de Nederlandse game-industrie. Lees ook deel 1, waar we het hebben over de voorbereiding en oriëntatie.

 

Ken het bedrijf

Wij krijgen bij Dutch Game Garden regelmatig sollicitaties van mensen die denken dat we games maken. Het is ons dan meteen duidelijk dat ze niet de moeite hebben genomen om onze website te bekijken en te weten wat we precies doen. Zorg dat je je huiswerk doet voordat je reageert op een vacature. Weet welke games het bedrijf maakt, welke mensen er werken, wat voor technologie ze gebruiken en welke rol je wil hebben in hun team. Ga bij jezelf na waarom het bedrijf jouw vaardigheden nodig heeft. Als je (nog) niet aan alle functie-eisen in de vacature voldoet, stuur dan alsnog een sollicitatie. Bedrijven maken vaak een profiel van de ideale kandidaat, maar jij hebt misschien wat skills waarvan zij niet weten dat ze die willen! Het is aan jou om ze te overtuigen dat jij geschikt bent voor de baan. Zelfs als je niet wordt uitgenodigd voor een gesprek is het mogelijk dat ze je op een lijst zetten met potentiële kandidaten in de toekomst.

Als je op zoek bent naar een stage, wees dan bewust dat veel bedrijven het erg druk hebben. Games maken is hard werken, ontwikkelaars hebben een hoop deadlines, dus hun tijd is kostbaar. Een stagiair begeleiden neemt tijd weg van andere dingen. Veel bedrijven nemen daarom geen stagiairs aan voor korte periodes (minder dan 6 maanden) of voor minder dan 40 uur per week.

 

Je cv voorbereiden voor een baan in de game-industrie

Als je solliciteert op een functie, is het belangrijk dat je altijd een sollicitatiebrief of email schrijft, vergezeld door je cv en (indien van toepassing) je portfolio. De vacature van het bedrijf is een goede indicatie van wat werkgevers precies willen zien in kandidaten. Neem even de tijd om de vacature door te lichten en pas dan je cv aan zodat het bij de functie-eisen past. Dit betekent natuurlijk niet dat je moet liegen om je vaardigheden. Een voorbeeld: als leiderschap belangrijk is bij de baan, zorg dan dat je je gerelateerde ervaring en vaardigheden in je cv zet. Zelfs als je nu in een andere industrie werkt, zijn de vaardigheden en ervaring die je hebt misschien wel direct inzetbaar in de game-industrie. Zorg ervoor dat zoiets duidelijk naar voren komt in je cv.

 

Je cv bestaat uit het volgende:

  • Algemene persoonlijke details met link naar portfolio
  • contactinformatie
  • werkervaring, met meeste recente ervaring eerst, inclusief functie, bedrijf, plaats, periode en omschrijving van werkzaamheden en verantwoordelijkheden
  • opleiding en certificaten, inclusief aanvullende activiteiten
  • soft skills en hard skills
  • ervaring met programma’s en tools
  • talen
  • Eventuele awards of erkenning die je hebt gekregen

Je portfolio van games

Je portfolio is belangrijk omdat een bedrijf inzicht wil hebben in hoeveel ervaring je hebt, hoe je werkt, en hoe snel je werkt. Laat niet alleen het resultaat zien, maar ook het proces, de context waar je werk in is gemaakt, de mensen waarmee je hebt gewerkt, hoelang je erover deed, de keuzes die je hebt gemaakt en waarom, en wat je hebt geleerd. Een goed portfolio heeft een variatie van kleine en grotere games, eenmans- en teamprojecten, schetsen/demo’s en gepolishd werk. Het moeilijkste aan game-ontwikkeling is een game afmaken, dus een afgewerkte kleine game is soms veel waardevoller dan ideeën en work-in-progress voor een groot, ambitieus project. Als je niet veel hebt om te tonen, moet je meer maken. Polish is belangrijk, maar presenteer het ook op een nette manier: een mooie, georganiseerde website of artbook maakt een goede indruk.

Je hebt praktisch bewijs nodig van je vaardigheden en werk op je portfolio. Een hoop studenten doen dit niet en richten al hun tijd op hun studievakken. In de realiteit is een diploma niet veel waard als je het vergelijkt met een echt portfolio. Een gamestudio is niet geïnteresseerd in welke vakken je deed op de hogeschool of universiteit, ze willen een praktische toepassing van je vaardigheden zien. We horen studenten vaak klagen dat ze geen tijd hebben om aan hun portfolio te werken, om vervolgens verder te praten over de 300 uur die ze in League of Legends hebben zitten. Als je tijd hebt om te spelen, heb je ook tijd om aan je portfolio te werken. Een portfolio dat uitsluitend bestaat uit schoolprojecten toont geen motivatie en passie voor dit werk.

Zorg dat je online portfolio netjes is en makkelijk navigeerbaar op zowel pc als mobiele apparaten. En dit is misschien vanzelfsprekend, maar: controleer je spelling en grammatica. We hebben bijna geen cv’s en portfolio-websites gezien zonder spellingsfouten, spatiefouten en typfouten.

 

Solliciteren voor een baan bij een gamebedrijf

Het is belangrijk dat je een unieke sollicitatiebrief schrijft voor elke positie waar je op solliciteert. Mensen kunnen knip-en-plakwerk meteen herkennen, vooral als de naam van het bedrijf nergens wordt genoemd. Hou de email kort en laat je passie zien. Vertel ze wat je drijft, maar wees je bewust van clichés – in zo’n beetje elke email die we krijgen vertellen mensen hoeveel ze van games houden en dat ze al sinds hun zesde gamen. Dat is niet iets speciaals. Richt je in plaats daarvan op waarom je het zo leuk vindt om games te maken (of ze te promoten). Wat zijn je vaardigheden, wat voor soort werk vind je leuk, welke rol neem je in een team en wat zijn je carrièredoelen?

Als je een sollicitatiebrief schrijft, noem dan altijd waarom je bij dat specifieke bedrijf wil werken. Wat vind je het leukst aan hun werk en waarom denk je dat je goed bij hen past? Probeer dit te koppelen aan je eerdere werkervaring om dit argument te ondersteunen.

Sollicitatiegesprek bij een gamebedrijf

De game-industrie is vrij informeel en je hoeft meestal geen (mantel)pak aan te trekken voor een sollicitatiegesprek. Kleed je in kleding waarin je je comfortabel voelt en zorg ervoor dat ze schoon en fris zijn. Dit kan natuurlijk verschillen afhankelijk van de land- en bedrijfscultuur.

Bereid jezelf voor op het gesprek. Als je nog niet naar de website of games van het bedrijf hebt gekeken toen je je brief schreef, zorg dan dat je dat nu wel doet. Zorg ervoor dat je voorafgaand aan het gesprek weet welke vertegenwoordigers van het bedrijf aanwezig zijn en wat hun rol in het bedrijf is. Neem een actieve rol in het gesprek. Luister wat mensen je vertellen en stel vragen. Je kan verwachten dat er wordt gevraagd naar je portfolio, je werkervaring, de rol die je neemt in een team, je sterke en zwakke eigenschappen. De mensen die je aannemen willen ook beoordelen of je in het team past en of ze een leuk gesprek met je kunnen voeren tijdens de lunch en andere informele momenten. Het is dus waarschijnlijk dat ze je ook een aantal persoonlijke vragen stellen, bijvoorbeeld over hobby’s en interesses.

Het gesprek kan verder gaan over wat je leuk vindt aan het maken van games en wat je graag zou willen leren als je wordt aangenomen. Als je over eerdere ervaringen praat zoals je opleiding of vorige banen, wees dan niet negatief over de betrokken personen. Indien er dingen misgingen, vertel dan wat je hebt geleerd van die situatie, wat je hebt gedaan om het op te lossen en wat je in de toekomst zou doen om een soortgelijke situatie te voorkomen.

Bedenk enkele vragen om aan het einde van het gesprek te stellen. Vraag naar een typische werkdag, de samenstelling van het team, wat de ander het leukst vindt aan diens werk of een andere vraag waaruit blijkt dat je geïnteresseerd bent in het bedrijf. Je kan ook vragen naar werktijden, de voorgestelde startdatum, de verdere procedure van de sollicitatie of wanneer ze je zullen informeren over hun beslissing. Als follow-up na het gesprek (de volgende dag) stuur je de mensen die je hebt gesproken een bedankmail en benadruk je nog eens dat je graag bij het bedrijf wil werken (indien je nog steeds geïnteresseerd bent).

 

Solliciteren voor een stage bij een gamebedrijf

Er zijn wat specifieke dingen waar je op moet letten indien je solliciteert voor een stage, naast de dingen die hierboven zijn beschreven.

  • Zeg nooit dat je “een stage moet doen voor school”. Gamebedrijven weten dat de meeste scholen van studenten eisen dat ze een stage doen. Een stage moet iets zijn dat je enthousiast maakt! Je krijgt een voorproefje van hoe je leven eruitziet nadat je bent afgestudeerd. Zeggen dat je een stage “moet” doen wekt de indruk dat je niet zo gemotiveerd bent. Dat is de makkelijkste manier om afgewezen te worden.
  • Een andere no-go is solliciteren samen met je klasgenoot, of je ouders of docent een email voor je laten sturen. Dat toont een gebrek aan zelfstandigheid en professionaliteit. Je kan niet volledig op anderen leunen om een baan te krijgen, je moet echt zelf wat moeite doen om te krijgen wat je zoekt.
  • Vermeld altijd wat je wil leren. Gamebedrijven willen weten welke vaardigheden je hebt, maar willen ook weten met welke dingen je meer ervaring wil opdoen. Welke uitdagingen wil je aangaan? Is er een programma waarmee je wil werken? Als je een afstudeeropdracht hebt, doe dan wat voorstellen over onderwerpen en vraagstukken.

En tenslotte: wees niet ontmoedigd als je niet meteen een baan in de game-industrie vindt. Er is veel concurrentie en niet iedereen kan ervan leven. Probeer naast een andere baan aan persoonlijke projecten te werken, blijf in contact met de industrie door naar evenementen te gaan, en volg het nieuws om kansen te spotten. Als je meer informatie nodig hebt, kun je de onderstaande bronnen raadplegen. Succes!

 

Dit is deel 2 in een serie over een baan vinden in de Nederlandse game-industrie. Lees ook deel 1, waar we het hebben over de voorbereiding en oriëntatie.

 

Wij raden deze game-industrie-bronnen aan voor beginners:

Dutch Game Garden
Game Garden Academy
Games Monitor
Control
Gamejobs.eu
Dutch Games Association
Rami Ismail’s You Don’t Stand a Chance
The Dutch game industry calendar
The Promoter calendar
Gamasutra
Gamesindustry.biz

X