/* G-FK3G8G52X7 */

Journalist Arjan Terpstra was blij toen hij ontdekte dat er zoveel interessante jonge gamebedrijven in Utrecht zijn gevestigd. Het leverde volop verhalen op voor zijn wekelijkse game-hoekje in Dagblad De Pers (verschijnt helaas niet meer).

“Maar”, zo vraagt Arjan zich af tijdens zijn Summer Talk ‘Omgaan met de pers’ bij Dutch Game Garden aan de Utrechtse Neude, “Waarom heb ik Utrecht gevonden, maar Utrecht mij nog niet? Waar blijven die persberichten? Die uitnodigingen om eens langs te komen?”

Goede PR bedrijven is voor veel jonge gamestudios geen standaard onderdeel van hun strategie. Een consequent mediabeleid ontbreekt vaak. En dat terwijl er voor kleine bedrijven een wereld te winnen valt met goede PR. Niet alleen door gamesmedia aan te schrijven, maar ook algemene en misschien zelfs lokale media.

“Denk niet dat je Nederlandse pers links moet laten liggen omdat je games maakt voor een internationaal publiek”, waarschuwt Arjan. “Als je mede door aandacht in Nederlandstalige media een goede notering krijgt in de lokale app store, dan helpt dat om gefeatured te worden in de store van andere landen. Dan krijg je een sneeuwbaleffect.”

Maak het journalisten makkelijk

“Het is goed te weten dat verhalen over serious games of de brede maatschappelijke inzetbaarheid van games het vaak goed doen in algemene media”, aldus Arjan Terpstra. Zeker journalisten die voor een algemeen publiek schrijven, willen een originele invalshoek waaraan ze hun verhaal kunnen ophangen.

“Dus maak je een game met een educatieve toepassing, of een ideële boodschap, of gericht op zorg- of hulpverlening? Maak daar dan gebruik van tijdens de promotie van je game.” Ook is het volgens hem interessant wanneer je als één van de eersten nieuwe technologie benut.

Nog een gezond-verstand-tip van Arjan: Stel een persmap samen met daarin de belangrijkste informatie, screenshots, wellicht een demo van de game en suggesties voor een originele invalshoek. Als voorbeeld noemt hij Rovio, de Finse makers van megahit Angry Birds die hun PR goed op orde hebben. Ze maken het de journalist makkelijk met een overzichtelijke website waar persberichten en screenshots in een oogopslag zijn te vinden.

“Denk ook aan goed beeldmateriaal, dat het liefst meteen bovenaan verschijnt als iemand een Google image search doet op de naam van je game of bedrijf.”

De uitsmijter van Arjan Terpstra was een gouden, maar blijkbaar vaak vergeten regel voor wanneer je een journalist over de vloer hebt: “Zorg dat de koffie klaarstaat.”

De 5 journalistieke W’s voor gamebedrijven

Waarom: omdat aandacht in de media je naam en reputatie helpt opbouwen. En hopelijk leidt tot betere sales.

Wat: je eigen game, je bedrijf of de dienst die je aanbiedt. Arjan Terpstra: “Bedenk ook dat je je verhaal als het moet in een minuut moet kunnen vertellen. Pas je verhaal dus aan naar gelang de situatie: in 1 minuut, 5 minuten of een half uur?”

Wie: In het geval van kleine, beginnende bedrijven is er geen geld voor een duur PR-bureau. Je eigen PR doen is dus een mogelijkheid, maar dan moet je wel iemand in je team hebben die dit kan en wil. Anders heb je natuurlijk de mogelijkheid een extern persbureau in te schakelen. “Maar de kwaliteit daarvan kan wisselen. Kennen die jouw product net zo goed als jijzelf?”

Waar: Arjan verdeelt het medialandschap voor gamedevelopers in vieren: “indie media” met aandacht voor kleine developers, grote gamesmedia zoals Power Unlimited, mainstream media (print, web radio, tv) en social media. Met name de grotere gamesmedia en mainstream media zijn soms lastig te bereiken voor jonge gamedevelopers. Arjan wijst op het NOM en het HOI, waar je oplagegegevens kunt vinden. Zo leer je welke publicaties jouw publiek vooral leest.

Wanneer: Drie factoren bepalen het moment om over je game te communiceren. De interne development cycle (hoe ver is je game gevorderd), de releasedatum van jouw game én van andere, concurrerende titels en ten slotte vakantieperiodes. (Zomer)vakanties waren vroeger ongeschikt voor aankondigingen, maar waarom zou je mobiele games niet uitbrengen en promoten net voordat iedereen op vakantie gaat?

Dit is een verslag van de Summer Talk ‘Hoe ga ik om met de pers’ door Arjan Terpstra (NRC Handelsblad, gameclowns.com, IGN Benelux, (ex-)Dagblad de Pers) op 19 juli 2012 in het Dutch Game Garden-gebouw in Utrecht

X