Het AMC heeft twee apps ontwikkeld om medici op een speelse manier medische kennis bij te brengen en zo de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Het is volgens ontwikkelaar prof. dr. Marlies Schijven van het AMC een primeur dat er zulke apps beschikbaar komen die medisch inhoudelijk van tevoren grondig zijn geëvalueerd. 

Het zijn de eerste van dergelijke apps in Europa; ze zijn ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse gamebedrijven WeirdBeard en Little Chicken. De nieuwe, Engelstalige apps zijn sinds deze week te downloaden voor IOS en Androïd in de respectievelijke winkels. Het AMC is een partner van Growing games en zit op het moment voor Growing Games in de afronding van een pitch voor een revalidatie-game bij polsbreuken. Deze game is gericht op de behandeling van de patiënt en niet op het trainen van professionals. Meer over AMC vind je op amc.nl

Medialis

De eerste app is Medialis, een game die snelle besliskunde traint. Dit gebeurt in de vorm van een quiz waar in sneltreinvaart allerlei vragen worden gesteld rond medische thema’s, zoals het verwijderen van een galblaas via een kijkoperatie of problemen met de luchtwegen. De gebruiker moet uit vier mogelijke antwoorden kiezen. Op het einde volgt een score die gedeeld kan worden met collega’s of met de opleider, zegt Schijven. “Je kunt iemand uitdagen, je score bijhouden of je highscore delen via SMS, WhatsApp, Twitter, LinkedIn of Facebook. De app kost 3,99 euro en is ontwikkeld in samenwerking met het gamebedrijf Little Chicken.

“Het leuke is dat iedereen een eigen quiz kan toevoegen zodat de app spontaan kan groeien”, zegt Schijven. “Alle nieuw ingediende vragen worden wel eerst beoordeeld op inhoud. Zo verhinderen we dat er niet-medische onderwerpen of ongepaste informatie in de game komt.”

Dr. Game: surgeon trouble
De tweede game is gratis en heet Dr. Game: surgeon trouble. Tijdens het spel gaat er iets fout waarna er een probleem moet worden opgelost in de trouble shoot modus. Bij deze game is dit een storing met de apparatuur waar een laparoscopische chirurg van afhankelijk is. Als het probleem goed wordt opgelost, gaat het spel weer verder. De game is ontwikkeld door het gamebedrijf WeirdBeard.

Project

De games zijn voortgekomen uit het project “Patiëntveiligheid, Pieken in de Delta” in samenwerking met de Dutch Game Garden, TNO en Taskforce Innovatie Regio Utrecht. Zorgverzekeraar CZ en het Ministerie van Economische zaken hebben financieel bijgedragen.

Gaming effectief?
Marlies Schijven, hoogleraar Chirurgie, in het bijzonder serious games, simulation en applied mobile healthcare, is overtuigd van het nut van de games. “Veel mensen spelen graag even een spelletje op hun telefoon. Daar kun je op inzetten. We hebben aangetoond dat chirurgen beter presteren door gaming. Het is dus logisch om games in de vorm van apps te ontwikkelen. Het is een andere manier om kennis aan te bieden. Uit recent onderzoek blijkt dat de opgedane kennis relevant is. Chirurgen in opleiding die Dr. Game spelen, herkennen in een testsituatie problemen tijdens een operatie sneller en lossen deze beter op dan chirurgen die op de ‘ouderwetse’ manier zijn opgeleid.”

De apps zijn bedoeld voor professionals, er is vakkennis nodig om de vragen te begrijpen en goed te beantwoorden.

Meer informatie over Dr. Game: surgeon trouble is te vinden op: http://drga.me/

Voor Medialis, zie: https://www.youtube.com/watch?v=nM6m6pqYSG0.

Bekijk hier ook het artikel van EditieNL over Medialis en Dr. Game Surgeon Trouble.

X